Його величність - Хліб

Виховна година
«Його величністьХліб»
Мета:
дати учням короткі відомості про виникнення хліба;
формувати конкретні уявлення та знання про працю людей, про народні звичаї, пов’язані з хлібом;
розвивати пам'ять, увагу, мислення учнів; виховувати у дітей любов і повагу до хліба, праці хлібороба, рідної землі, до книг.

Обладнання:
виставка хлібобулочних виробів,
виставка книжок про хліб,
відеозаписи, аудіозаписІ.Ярощук «Пісня про хліб»,
презентація «Від зернини до хлібини».


                                             ХІД ВИХОВНОЇ ГОДИНИ
І. Вступна частина.
1.Мотивація до діяльності
- Любі діти, сьогодні ми поведемо мову про те, без чого не уявити ні самого життя, ні степової далі, ні рідного дому.
-  А про що саме, спробуйте дізнатися із пісні
(Звучить «Пісня про хліб» Іринки Ярощук)
         -Так про що сьогодні ми будемо говорити? (Відповіді дітей)

2. Постановка мети заходу

-Любі діти, сьогоднішня наша виховна година «Його величність Хліб» присвячена людській святині – хлібу нашому насущному.

3. Постановка проблеми

-А як ви думаєте, чому наш захід має таку назву? (Відповіді дітей)

ІІ. Основна частина

-Хліб на столі –це велика радість людям! Свіжий, духмяний, він увібрав у себе тепло сонця, всю щедрість матінки – землі, всю наснагу і невтомність людської праці.
- Чи знаєте ви, діти, як пахне хліб? У нас у класі з самого ранку пікся хліб. Заплющмо очка і відчуймо цей запах.
- Так чим же пахне хліб?(Можливі відповіді дітей: «Духмяним полем, теплим літом, натрудженими руками, радістю, працею хлібороба, рідною домівкою, шкільною їдальнею і т.інш.»)
-          Пахне полем, колосками
Цей хороший коровай,
В ньому праця тата й мами,
Що збирали урожай.
Працьовитими руками,
Пахне красень коровай.
-   На нашому святі теж не можна обійтися без хліба. Тож запрошуємо  Хліб на свято.
(Виходять п’ятеро  учнів, один учень  тримає коровай на вишитому рушнику)
1 учень.
Одвічно славний труд людини!
Де хліб є на столі,
Там пісня щастя лине,
І вам буть з хлібом
Від душі бажаєм
Тому вітаєм вас короваєм.
2 учень.
Коровай наш видатний
Перший, не останній.
І великий, і кругленький
Дуже пишний, рум’яненький.
І високий, і широкий
Ще й до того білобокий.
3 учень.
Він широкий і рум’яний
Ліг на шитий рушничок,
А на тому короваї –
Солі білої дрібок.
4 учень.
Візьму я в руки хліб духмяний,
Він незвичайний, він святий,
Ввібрав і пісню, й працю в себе,
Цей хліб рум’яний на столі.
Йому до ніг вклонитись треба,
Він – скарб найбільший на землі.
5 учень.
Ми хлібом – сіллю друзів зустрічаєм.
Хай в світі буде більше в нас братів,
Хай в кожній хаті будуть короваї.
Щоб люд ніколи хліба не просив.
(Учень віддає коровай вихователю)
-Як важко прожити людині без шматочка хліба! Людина, яка пережила голод, із жахом чує це слово. У роки Великої Вітчизняної війни не тільки від куль, а й від голоду помирали люди. Але тільки далі відходив фронт, враз люди брались за хліб. Він був з домішками трав, картопляних лушпайок, але все – таки хліб для людей.
Ми не повинні забувати про страшний голодомор в Україні у 1933 році. Від голоду помирали і дорослі, і діти, промовляючи своє останнє слово в житті – «хліб». Шматочок хліба коштував стільки же, скільки і саме життя.
Унаслідок повного виснаження організму від голоду померло 20 мільйонів чоловік. Світ мав би розколотися надвоє, сонце мало б припинити світити – від того, що це було на Землі. Але світ не розколовся, Земля обертається, і ми ходимо по ній, трудимося на землі й вирощуємо хліб.
- Діти, а хто знає, як саме приходить хліб на стіл? (Відповіді дітей)
-А зараз ми з вами помандруємо з маленьким зернятком, побачимо, яку далеку дорогу доводиться проходити йому до великої  паляниці.
-Щоб хліб прийшов до нашого столу, люди докладають багато праці.
Презентація «Від зернини до хлібини»
1 слайд –
Спочатку восени механізатори готують землю до посіву: орють, боронують, удобрюють її.
2 слайд –
Восени та навесні засівають поле зернятками. І чекають. Просять у Матінки-природи гарних дощів та сонячних днів.
3 слайд –
Прийшла пора збирати урожай. На поля виходять комбайни. З ранку і до глибокої ночі збирають хліб, щоб не втратити ні зернятка.
4 слайд –
Возять золото машини.
Мов янтар, одно в одно,
Золотиться в них зерно.
5 слайд –
Потім зерно відправляють на елеватор – там його сушать і сортують.
6 слайд –
У цих вежах зберігається зерно. Вони величезні!
7 слайд –
Далі шлях зерна лежить на млин. Там зерно перемелюють в борошно.
8 слайд –
Далі борошно везуть на хлібозавод у спеціальних машинах.
9 слайд –
А вже на заводі печуть хліб.
-А як же печуть хліб та хлібобулочні вироби, ми дізнаємось, подивившись відео.
(Перегляд відеозапису «Як робиться хліб?»)
-  То як приходить до нас на стіл хліб? (Відповіді дітей)
-  Які хлібобулочні вироби ви знаєте і любите? (Відповіді дітей)
-З борошна можна випікати різні вироби. Це і хліб, і булочки, і бублики, сухарі, пироги, калачі, пиріжки, пампушки, пончики і багато інших. Подивіться на цю красу, на нашу виставку хлібобулочних виробів.
(Розгляд виставки)
-                                                                                          А зараз ми трішки розімнемося і зробимо фізкультхвилинку.
(Фізкультхвилинка)
-Ще з пелюшок привчали дитину любити і шанувати хліб.
- А як шанують хліб у вашій родині? (Відповіді дітей)
- Паляниця, за добрим українським звичаєм, мала неодмінно лежати на столі.
-Діти, а які ви знаєте традиції та звичаї, пов’язані з хлібом? (Відповіді дітей)
- Коли хтось знаходив на дорозі окраєць, не можна через нього переступати. Потрібно підняти, обтрусити і покласти на видному місці – птахам.
За гріх вважалося надкусити і не доїсти шматок.
Крихти зі столу не змітали, а ретельно збирали.Дуже пильнували, щоб хліб не падав додолу.
Будь-яке свято чи обряд не обходиться без хліба. Народжується дитина – йдуть із хлібом. Виряджали сина у далеку дорогу – і мати замотувала в рушник окраєць житнього хліба.
Відзначали весілля з хлібом – сіллю та весільним короваєм. Будували хату – неодмінно приходили з хлібом. Гостей зустрічали з хлібом – сіллю. Проводжали в останній путь з хлібом.
-А скільки склав народ прислів’їв про хліб, щоб люди пам’ятали, який він важливий у житті!
-А які ви знаєте прислів’я про хліб? (Відповіді дітей)
І зараз я пропоную пограти вам у гру «Збери прислів’я». Ви будете працювати в парах, і ваша задача скласти прислів’я. Після цього ви зачитаєте їх та поясните, як ви їх розумієте.
1.Глибше орати – більше хліба мати
2.Сій вчасно, вродить ясно
3.Земля – матінка, а хліб – батечко
4.Паляниця – хлібові сестриця
5.Хочеш їсти калачі – не сиди на печі
6. Риба – вода, ягода – трава, а хліб – усьому голова
7.На чорній землі білий хліб родить
8.Найсмачніший хліб від свого мозоля
9.Хліб та каша – їжа наша
10. Не той урожай, що на полі, а той, що в коморі
11.Без солі, без хлібу нема обіду
12.Сій хліб у годину – будеш їсти кожну днину
-Багато про хліб написано в книгах. Не перелічити пісень, легенд, оповідань, віршів про хліб.
- А які твори про хліб ви знаєте? (Відповіді дітей)
- А в яких казках розповідається про хліб? (Відповіді дітей)
- Я підготувала для вас виставку книжок про хліб, з якою ми пізніше ознайомимось.
-Не перелічити скільки складено загадок про хліб.
- А які ви знаєте загадки про хліб? (Відповіді дітей)
- Я вам пропоную зараз послухати та розгадати їх. Хто відгадає загадку, отримає приз.
1) Зимою біле,
    Весною чорне,
    Літом зелене,
    Восени стрижене (Поле)
2) По полю бродить,
    Зерно молотить,
  Жне, косить –
   Хліба не просить. (Комбайн)
3)Без рук, без ніг, а підперезаний (Сніп).
4)Із золотого – біле,
   Із білого – рум’яне (Хліб).
5)Маю жовтий вусок,
   Запашний колосок,
   Буде з мене мука
   Й паляниця м’яка (Пшениця)
6)Золоте барилечко
   Вранці покотилося,
   Ні стукоту, ні грюкоту,
   Не впало, не розбилося.
   Коли ж накрасувалося –
   За темний бір сховалося. (Сонце)
7) Помилуйтеся конем:
    Серце в нім горить вогнем,
    Не годований вівсом,
    І не битий батогом,
    А як полем він іде,
    Аж сім борозен кладе. (Трактор)
8) Роздяглись дерева, тужно вітер стогне,
    Ронить сльози небо, журиться земля,
    Умирають квіти, і травичка сохне,
    Стелиться дорога в вирій журавлям.
    Тільки хліборобське серце усміхнеться.
     Все зробили вчасно. Як пора ця зветься? (Осінь)
9) В землю кидалося,
    На повітрі розгулялося,
    В печі гартувалося,
    Запахом своїм всіх приваблює (Хліб)
-        Ось і підійшла до кінця наша виховна година. Ми помандрували з маленьким зернятком, побачили, яку далеку дорогу доводиться проходити йому до великої паляниці. Щоб хліб прийшов до нашого столу, люди докладають багато праці, яку ми повинні разом шанувати. Я пропоную зараз попрацювати в групах і скласти пам’ятку «Як берегти хліб»
1 група – керівник Петрова Влада
2 група – керівник Келлер Анастасія
3 група – керівник Мусієнко Андрій
4 група – керівник Шкадова Олександра
5 група-  керівник Шинкаренко Мирослава

ПАМ’ЯТКА «ЯК БЕРЕГТИ ХЛІБ»
1.Пам’ятаю, що хліб – святий.
2.Бережу хліб, не викидаю.
3.Пильную, що не падав додолу.
4.Як упаде хліб, підніму його, перепрошу, поцілую і з’їм.
5.Недоїденим хлібом пригощаю пташок.
6.Беру хліба стільки, скільки подужаю з’їсти.
7.Шаную працю людей, які виростили хліб. 
ІІІ. Підведення підсумків
-                                                                                                 Ось і підійшла до кінця наша виховна година.
-         Чи сподобався вам наш виховний захід? Чим саме?
-         Які прислів’я про хліб ви запам’ятали? 
-         А що нового ви дізнались та запам’ятали?
-         Про що розкажете вдома своїм рідним?
    -Та чому ж наша виховна година має назву «Його величність Хліб»?
-          Ми не кожного дня співаємо пісні про хліб, розповідаємо вірші про працю хлібороба. Тож давайте поважати працю інших і шанувати хліб тихою любов’ю. Як це? Це значить, що ви ніколи не викинете шматочок хліба, а побачивши таке, піднімете хліб із землі, а хліборобу вклонитесь за його працю.
Коровай оцей у класі поділю я на шматки,
Щоб усі ним ласували і дорослі, й малюки.
Пригощайтесь, друзі милі,
Набирайтесь вдосталь сили!
(Всі пригощаються короваєм)



Немає коментарів:

Дописати коментар