Виховна
година
«Його величністьХліб»
Мета:
дати учням короткі
відомості про виникнення хліба;
формувати конкретні уявлення
та знання про працю людей, про народні звичаї, пов’язані з хлібом;
розвивати пам'ять, увагу,
мислення учнів; виховувати у дітей любов і повагу до хліба, праці хлібороба,
рідної землі, до книг.
Обладнання:
виставка хлібобулочних
виробів,
виставка книжок про хліб,
відеозаписи, аудіозаписІ.Ярощук «Пісня про хліб»,
презентація «Від зернини до
хлібини».
ХІД ВИХОВНОЇ ГОДИНИ
І. Вступна частина.
1.Мотивація до діяльності
- Любі діти, сьогодні ми поведемо
мову про те, без чого не уявити ні самого життя, ні степової далі, ні рідного
дому.
-
А про що саме, спробуйте дізнатися із пісні
(Звучить «Пісня про хліб» Іринки
Ярощук)
-Так про що сьогодні ми
будемо говорити? (Відповіді дітей)
2. Постановка мети заходу
-Любі діти, сьогоднішня наша виховна година «Його величність Хліб»
присвячена людській святині – хлібу нашому насущному.
3. Постановка проблеми
-А як ви думаєте,
чому наш захід має таку назву? (Відповіді дітей)
ІІ. Основна частина
-Хліб на столі –це велика радість
людям! Свіжий, духмяний, він увібрав у себе тепло сонця, всю щедрість матінки –
землі, всю наснагу і невтомність людської праці.
- Чи знаєте ви, діти, як пахне хліб?
У нас у класі з самого ранку пікся хліб. Заплющмо очка і відчуймо цей запах.
- Так чим же пахне хліб?(Можливі
відповіді дітей: «Духмяним полем, теплим літом, натрудженими руками, радістю,
працею хлібороба, рідною домівкою, шкільною їдальнею і т.інш.»)
- Пахне полем, колосками
Цей
хороший коровай,
В
ньому праця тата й мами,
Що
збирали урожай.
Працьовитими
руками,
- На нашому святі теж не можна обійтися
без хліба. Тож запрошуємо Хліб на свято.
(Виходять п’ятеро учнів, один
учень тримає коровай на вишитому
рушнику)
1 учень.
Одвічно славний труд людини!
Де хліб є на столі,
Там пісня щастя лине,
І вам буть з хлібом
Від душі бажаєм
Тому вітаєм вас короваєм.
2 учень.
Коровай наш видатний
Перший, не останній.
І великий, і кругленький
Дуже пишний, рум’яненький.
І високий, і широкий
Ще й до того білобокий.
3 учень.
Він широкий і рум’яний
Ліг на шитий рушничок,
А на тому короваї –
Солі білої дрібок.
4 учень.
Візьму я в руки хліб духмяний,
Він незвичайний, він святий,
Ввібрав і пісню, й працю в себе,
Цей хліб рум’яний на столі.
Йому до ніг вклонитись треба,
Він – скарб найбільший на землі.
5 учень.
Ми хлібом – сіллю друзів зустрічаєм.
Хай в світі буде більше в нас братів,
Хай в кожній хаті будуть короваї.
Щоб люд ніколи хліба не просив.
(Учень віддає коровай вихователю)
-Як важко прожити людині без шматочка
хліба! Людина, яка пережила голод, із жахом чує це слово. У роки Великої
Вітчизняної війни не тільки від куль, а й від голоду помирали люди. Але тільки
далі відходив фронт, враз люди брались за хліб. Він був з домішками трав,
картопляних лушпайок, але все – таки хліб для людей.
Ми не повинні забувати про страшний
голодомор в Україні у 1933 році. Від голоду помирали і дорослі, і діти,
промовляючи своє останнє слово в житті – «хліб». Шматочок хліба коштував
стільки же, скільки і саме життя.
Унаслідок повного виснаження
організму від голоду померло 20 мільйонів чоловік. Світ мав би розколотися
надвоє, сонце мало б припинити світити – від того, що це було на Землі. Але
світ не розколовся, Земля обертається, і ми ходимо по ній, трудимося на землі й
вирощуємо хліб.
- Діти, а хто знає, як саме приходить
хліб на стіл? (Відповіді дітей)
-А
зараз ми з вами помандруємо з маленьким зернятком, побачимо, яку далеку дорогу
доводиться проходити йому до великої
паляниці.
-Щоб хліб прийшов до нашого столу, люди докладають багато праці.
Презентація «Від зернини до хлібини»
1
слайд –
Спочатку
восени механізатори готують землю до посіву: орють, боронують, удобрюють її.
2
слайд –
Восени
та навесні засівають поле зернятками. І чекають. Просять у Матінки-природи
гарних дощів та сонячних днів.
3
слайд –
Прийшла
пора збирати урожай. На поля виходять комбайни. З ранку і до глибокої ночі
збирають хліб, щоб не втратити ні зернятка.
4
слайд –
Возять
золото машини.
Мов
янтар, одно в одно,
Золотиться
в них зерно.
5
слайд –
Потім
зерно відправляють на елеватор – там його сушать і сортують.
6
слайд –
У
цих вежах зберігається зерно. Вони величезні!
7
слайд –
Далі
шлях зерна лежить на млин. Там зерно перемелюють в борошно.
8
слайд –
Далі
борошно везуть на хлібозавод у спеціальних машинах.
9
слайд –
А
вже на заводі печуть хліб.
-А
як же печуть хліб та хлібобулочні вироби, ми дізнаємось, подивившись відео.
(Перегляд відеозапису «Як робиться хліб?»)
- То як приходить до нас на стіл
хліб? (Відповіді дітей)
- Які хлібобулочні вироби ви
знаєте і любите? (Відповіді дітей)
-З борошна можна випікати різні вироби. Це і хліб, і булочки, і бублики,
сухарі, пироги, калачі, пиріжки, пампушки, пончики і багато інших. Подивіться
на цю красу, на нашу виставку хлібобулочних виробів.
(Розгляд виставки)
-
А зараз ми трішки розімнемося і
зробимо фізкультхвилинку.
(Фізкультхвилинка)
-Ще з пелюшок привчали дитину любити
і шанувати хліб.
- А як шанують хліб у вашій родині?
(Відповіді дітей)
- Паляниця, за добрим українським
звичаєм, мала неодмінно лежати на столі.
-Діти, а які ви знаєте традиції та
звичаї, пов’язані з хлібом? (Відповіді дітей)
- Коли хтось знаходив на дорозі
окраєць, не можна через нього переступати. Потрібно підняти, обтрусити і
покласти на видному місці – птахам.
За гріх вважалося надкусити і не
доїсти шматок.
Крихти зі столу не змітали, а
ретельно збирали.Дуже пильнували, щоб хліб не падав додолу.
Будь-яке свято чи обряд не обходиться
без хліба. Народжується дитина – йдуть із хлібом. Виряджали сина у далеку
дорогу – і мати замотувала в рушник окраєць житнього хліба.
Відзначали весілля з хлібом – сіллю
та весільним короваєм. Будували хату – неодмінно приходили з хлібом. Гостей
зустрічали з хлібом – сіллю. Проводжали в останній путь з хлібом.
-А скільки склав народ прислів’їв про
хліб, щоб люди пам’ятали, який він важливий у житті!
-А які ви знаєте прислів’я про хліб?
(Відповіді дітей)
І зараз я пропоную пограти вам у гру
«Збери прислів’я». Ви будете працювати в парах, і ваша задача скласти
прислів’я. Після цього ви зачитаєте їх та поясните, як ви їх розумієте.
1.Глибше орати – більше хліба мати
2.Сій вчасно, вродить ясно
3.Земля – матінка, а хліб – батечко
4.Паляниця – хлібові сестриця
5.Хочеш їсти калачі – не сиди на печі
6. Риба – вода, ягода – трава, а хліб
– усьому голова
7.На чорній землі білий хліб родить
8.Найсмачніший хліб від свого мозоля
9.Хліб та каша – їжа наша
10. Не той урожай, що на полі, а той,
що в коморі
11.Без солі, без хлібу нема обіду
12.Сій хліб у годину – будеш їсти
кожну днину
-Багато про хліб написано в книгах.
Не перелічити пісень, легенд, оповідань, віршів про хліб.
- А які твори про хліб ви знаєте?
(Відповіді дітей)
- А в яких казках розповідається про
хліб? (Відповіді дітей)
- Я підготувала для вас виставку
книжок про хліб, з якою ми пізніше ознайомимось.
-Не перелічити скільки складено
загадок про хліб.
- А які ви знаєте загадки про хліб?
(Відповіді дітей)
- Я вам пропоную зараз послухати та
розгадати їх. Хто відгадає загадку, отримає приз.
1) Зимою біле,
Весною чорне,
Літом зелене,
Восени стрижене (Поле)
2) По полю бродить,
Зерно молотить,
Жне, косить –
Хліба не просить. (Комбайн)
3)Без рук, без ніг, а підперезаний
(Сніп).
4)Із золотого – біле,
Із білого – рум’яне (Хліб).
5)Маю жовтий вусок,
Запашний колосок,
Буде з мене мука
Й паляниця м’яка (Пшениця)
6)Золоте барилечко
Вранці покотилося,
Ні стукоту, ні грюкоту,
Не впало, не розбилося.
Коли ж накрасувалося –
За темний бір сховалося. (Сонце)
7) Помилуйтеся конем:
Серце в нім горить вогнем,
Не годований вівсом,
І не битий батогом,
А як полем він іде,
Аж сім борозен кладе. (Трактор)
8) Роздяглись дерева, тужно вітер
стогне,
Ронить сльози небо, журиться земля,
Умирають квіти, і травичка сохне,
Стелиться дорога в вирій журавлям.
Тільки хліборобське серце усміхнеться.
Все зробили вчасно. Як пора ця зветься? (Осінь)
9) В землю кидалося,
На повітрі розгулялося,
В печі гартувалося,
Запахом своїм всіх приваблює (Хліб)
- Ось і підійшла до кінця наша виховна година. Ми помандрували з маленьким
зернятком, побачили, яку далеку дорогу доводиться проходити йому до великої
паляниці. Щоб хліб прийшов до нашого столу, люди докладають багато праці, яку
ми повинні разом шанувати. Я пропоную зараз попрацювати в групах і скласти
пам’ятку «Як берегти хліб»
1 група – керівник Петрова Влада
2 група – керівник Келлер Анастасія
3 група – керівник Мусієнко Андрій
4 група – керівник Шкадова Олександра
5 група-
керівник Шинкаренко Мирослава
ПАМ’ЯТКА «ЯК
БЕРЕГТИ ХЛІБ»
1.Пам’ятаю, що хліб – святий.2.Бережу хліб, не викидаю.
3.Пильную, що не падав додолу.
4.Як упаде хліб, підніму його, перепрошу, поцілую і з’їм.
5.Недоїденим хлібом пригощаю пташок.
6.Беру хліба стільки, скільки подужаю з’їсти.
7.Шаную працю людей, які виростили хліб.
ІІІ. Підведення підсумків
-
Ось і підійшла до
кінця наша виховна година.
-
Чи сподобався вам наш виховний захід? Чим саме?
-
Які прислів’я про хліб ви запам’ятали?
-
А що нового ви дізнались та запам’ятали?
-
Про що розкажете вдома своїм рідним?
-Та чому ж наша
виховна година має назву «Його величність Хліб»?
-
Ми не кожного дня співаємо пісні про хліб,
розповідаємо вірші про працю хлібороба. Тож давайте поважати працю інших і
шанувати хліб тихою любов’ю. Як це? Це значить, що ви ніколи не викинете
шматочок хліба, а побачивши таке, піднімете хліб із землі, а хліборобу
вклонитесь за його працю.
Коровай оцей у
класі поділю я на шматки,
Щоб усі ним
ласували і дорослі, й малюки.
Пригощайтесь,
друзі милі,
Набирайтесь
вдосталь сили!
(Всі
пригощаються короваєм)
Немає коментарів:
Дописати коментар