Рідна, калинова, щира і чудова — все це наша мова



Інтелектуальна гра 

«Рідна, калинова, щира і чудова — все це наша мова»

Мета: поглибити знання учнів з української мови, показати її красу, багатство, необхідність у житті людей, розвивати мислення, пам'ять, увагу, інтелектуальні здібності та ерудицію дітей, виховувати любов до рідної мови, бажання розмовляти українською мовою.

Обладнання: відеоматеріали, аркуші з прислів’ями, папір, ручки, фішки

Хід виховної години

І. Вступна частина

Встаньте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться всім гарненько.

Посміхніться і до мене,

Посміхніться і до себе.

На заняття старання не забудьте взяти.

Сідайте рівненько. Починаєм працювати!

- Мотивація до діяльності

- Любі діти, послухайте та відгадайте загадку

Є в ній вогонь калини, дзвін струмків,

Солодкий щебет ранніх солов’їв,

Твоя, дитино, пісня колискова

І материнське тепле й ніжне слово

(Рідна мова)

- Як ви гадаєте, про що піде мова сьогодні на нашому занятті? (Відповіді дітей)

-Діти, а що для вас рідна мова? (Відповіді дітей)

-А які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово мова?

- Прислухайтеся: з ранку й до вечора навколо вас звучить мова . Ми всі так звикли до цього, що майже не помічаємо її звучання .

- А тепер припустімо на хвилинку, що мови нашої — та й інших мов на землі — нема. –

Яким буде наше життя? (Відповіді дітей).

- У кожного народу своя є мова, вона для них найрідніша і найдорожча, кожен народ має право нею думати і розмовляти. Бо ж доки є мова у народу, є і сам народ. Кожному дорога своя мова: полякові — польська, болгарину — болгарська, чехові — чеська, французові — французька, а українцеві — українська. Кожна людина має право розмовляти і мислити рідною мовою. Так і кожна країна має право на державну мову. Але не так було в Україні. Чарівна родюча земля здавна приваблювала до себе завойовників, кожен раз хтось нападав на Україну з метою її привласнити і панувати на ній, бо ж тут і клімат прекрасний, і чорноземи багаті та родючі, і краєвиди казкові.. Протягом віків відстоював народ свою землю. 270 років поспіль намагалися знищити українську мову. Скільки знущань зазнала рідна українська мова. Жодна б інша не витримала такого тиску, а українська мова — живе! Вона сьогодні стала державною, вона звучить у світі, її слухають інші народи.

- Сьогодні , 21 лютого, відзначається Міжнародний день рідної мови . Як почали відзначати це свято, ви дізнаєтесь, подивившись відео.

Відео

- Любі діти, сьогодні ми проведемо з вами виховну годину, а саме інтелектуальну гру «Рідна, калинова, щира і чудова — все це наша мова», яка присвячена Міжнародному дню рідної мови.

- Постановка проблеми.

- Як ви думаєте, чому заняття має таку назву? (Відповіді дітей).

-Чого ви очікуєте від сьогоднішньої гри? (Відповіді дітей)

І сьогодні я вам пропоную позмагатися в командах, показати знання з рідної мови, володіння рідним словом,

ІІ. Основна частина

- Отож, розпочинаєму нашу інтелектуальну гру. Зазделегідь ви розділилися на 4 команди, вибравши капітана.

- 1 команда – «Пізнайки» - капітан

- 2 команда – «Розумнички» - капітан

- 3 команда – «Козачата » - капітан

- 4 команда – «Чомучки» - капітан

Привітаймо оплесками гравців.

Наша гра складається з конкурсів. За кожне правильно виконане завдання ви отримуєте зірочку. За кількістю цих зірочок в кінці гри ми визначимо, яка команда стане найяскравішою зіркою та стане переможцем. Починаємо!

І конкурс – ««РОЗМИНКА»

- Я буду називати тлумачення понять, а ви – називати їх одним словом. За правильну відповідь ви отримаєте зірочку.

• Мати батька або матері (бабуся)

• Народнообрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, (веснянка)

• Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)

• Старовинна обрядова новорічна пісня (щедрівка)

• Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок)

• Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар)

• Прилад для визначення сторін світу(компас)

• Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед)

• Страва з варених крупів (каша)

• Наука про минуле (історія)

• Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було й не може бути (байка)

• Чоловік по відношенню до своїх дітей (батько)

• Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба)

• Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури (кросворд)

• Особа, що керує оркестром чи хором (диригент)

• Крупа з проса (пшоно)

• Небесне тіло, яке обертається навколо сонця і отримує від нього світло і тепло (планета)

• Мати дружини (теща)

• Мати чоловіка (свекруха)

• Одна дванадцята частина року (місяць)

• Свійський птах з червоним гребенем на голові і пишним хвостом, самець курки (півень).

Підведення підсумків.

ІІ конкурс- «Метаграми. «Чарівні перетворення»

Метаграма – це загадка, для відгадування якої треба в слові одну літеру замінити іншою. Я буду зачитувати кожній команді метаграму, ви повині відгадати її. Якщо команда не знає відповідь, то інші учасники мають змогу отримати зірочку.

З «І» по дереву стрибають.

З «У» - їх з маком випікають. (Білки – булки)



З «и» - в морях і океанах,

З «і» - у кріслах й на диванах. (Кит - кіт)



Якщо з «н» - доби частина,

Якщо з «с» - козацька сила. (Ніч - Січ)



Не цвірінькає – співає,

Жовто-чорне пір’я має,

З лісових густих кущів

До родини горобців

Пташка в гості прилітає

Як харчів не вистачає.

Після «С» як замість «И»

Букву «У» напишем ми

Будем мати запашну,

Гарну ягоду смачну. (Синиця-суниця)



Я необхідна в медицині,

М’яка, пухнаста, біла.

Та буква «Х» на дім родинний

Мене навік змінила. (Вата – хата)





Я з «М» літаю в зграї,

Бо я мала комаха.

А з «Д» мене в сараї

Приб’ють до планки цвяхом. (Мошка – дошка)



З "Л" твердим - рудий , хвостатий ,

З "Л" м'яким - густий , листатий . (Лис - ліс)



Я одиниця довжини ,

І висоти , і глибини ;

А голосний в кінці додайте -

І швидше у вагон сідайте . (Метр - метро)

Підведення підсумків

Треба дружно всім нам встати,
Фізкультхвилинку розпочати.

Фізкультхвилинка

ІІІ конкурс – Конкурс для капітанів

Державна мова України (українська).

· Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).

· Слова з протилежним значенням (антоніми).

· Перша буква у власній назві (велика).

· Розписане яйце (писанка).

· Скільки букв -н- у слові незрівнянний (чотири).

· Головні члени речення (підмет, присудок).

· Символ українців, що оберігає (оберіг).

· Зміна букв у корені (чергування).

· Префікс у слові прекрасний (пре-).

· Стиль художньої літератури (художній).

· Список літер встановленого порядку ( алфавіт).

· Займенник з однієї букви ( Я).





· Частина тексту з нового рядка (абзац).

· Остання буква у слові шістдесят (т).

· Розділ науки про правопис (орфографія).

· Без чого зникає народ? (без мови).

· Слова спільного кореня (спільнокореневі).

· Частина мови слова дитина(іменник).

· Знак у кінці розповідного речення (крапка).





· Словник про значення слів (тлумачний).

· Правила спілкування (етикет).

· Остання частина слова (закінчення).

· Розмова двох осіб (діалог).

· Частина мови про кількість (числівник).

· Опис природи (пейзаж).

· Що стоїть перед коренем (префікс).

Підведення підсумків

ІV конкурс « ЗБЕРИ ПРИСЛІВ’Я »

Кожній команді дається конверт, у якому містяться слова з прислів’їв, написані на окремих аркушах. Вам треба скласти 2 прислів’я та пояснити їх. Команда, яка найперша складе прислів’я, отримує зірочку.

Що маєш казати наперед обміркуй.

Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.

Не хочеш почути поганих слів, не кажи їх сам.

Умій вчасно сказати і вчасно змовчати.

Краще мовчати, аніж брехати.

Дав слово - дотримай його.

Шабля ранить голову, а слово - душу.

Від теплого слова і крига скресне.

Підведення підсумків

V конкурс – «Хто більше? »

Придумати якнайбільше прикметників до слова мова.

Визначення і нагородження переможців.

ІІІ. Підведення підсумків. Рефлексія.

- Чи сподобалась вам наша інтелектуальна гра? Чим саме?

- Розкажіть, що нового ви дізналися та запам’ятали?

-Про що розкажете вдома?

- Ось і завершився наш конкурс, визначені переможці. Та не завершується любов людська до рідної мови. Любіть українську мову всім серцем, бо вона наша гордість. Не цурайтесь нашої співучої мови, не соромтеся нею говорити . І поки живе мова , житиме й народ.

Тож вивчайте рідну мову

Вже тепер, з маленьких літ.

Українське наше слово

Хай звучить на цілий світ!

1 коментар:

  1. Мова - найважливіший засіб спілкування і пізнання. Без мови немає народу. Цікавий та змістовний матеріал для проведення виховної години.

    ВідповістиВидалити