Великі права - маленької людини

Гра - бесіда
«Великі права - маленької людини»

Мета: познайомити учнів зі змістом основних статей Конвенції ООН про права дитини; продовжити формувати  правові  знання  школярів; розвивати зв’язне  мовлення, мислення через вміння аналізувати ситуації, висловлювати  власну думку, доводити чи спростовувати твердження; ви-​ховувати товариськість, поважне ставлення до власної особистості та інших.
Обладнання: аркуші, малюнки дітей, ілюстрації «Права та обов’язки в сюжетах казок», таблиці.

Хід заняття
І. Вступна частина.
1.Мотивація до діяльності
- Любі діти, сьогодні наше заняття пройде у формі гри – бесіди. А на яку тему буде гра, ви дізнаєтесь послухавши вірш Ірини Жиленко.
Дитя моє, права дитини
ти мусиш вивчити сумлінно.

Це так потрібно, так важливо

напевне знати в наші дні:

коли з тобою справедливо

вчиняють, а коли і ні.

Тож прочитай, завчи напам'ять
Порадь і друзям почитать.

Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знать!
-То як ви гадаєте, якій темі присвячена сьогоднішня гра – бесіда? (Відповіді дітей)
2. Постановка мети заходу

-Любі діти, сьогоднішня наша гра- бесіда має назву «Великі права маленької людини»

3. Постановка проблеми

-А як ви думаєте, чому наше заняття  має таку назву? (Відповіді дітей)

ІІ. Основна частина
-   А як ви розумієте слово «право»?
-   Чи знаєте , діти, на що ви маєте право?
-    Алебули часи, коли дітей взагалі не сприймали як щось особливе, до них ставилися як до дорослих.
Пройшло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло, що до дітей треба ставитися не так, як до дорослих, що вони потребують особливої уваги.
Лише 400 років назад на дітей почали звертати увагу. Раніше діти не мали ні дитячого одягу, ні дитячих іграшок чи книжок.
24 жовтня 1945 року було створено ООН – Організацію Об’єднаних Націй.
 Організація Об’єднаних Націй – міжнародна організація, завдання якої – підтримка миру і безпеки у всьому світі.
ООН  прийняла  багато правових документів, щоб виробити та вдосконалити права дитини. Одним з таких документів є Конвенція ООН про права дитини, яку прийняли у 1989 році.У 1991 році Україна підписала Конвенцію ООН про права дитини та зобов'язалася її виконувати.
Конвенція — це угода, договір між державами з певних питань. У даному випадку — з питань прав дітей. Підпи­савши цей документ, уряди домовилися охороняти права дітей, які живуть на територіях цих держав.
У Конвенції визначено, що дитиною вважається лю­дина, якій ще не виповнилося 18 років, що всі діти наро­джуються вільними і рівними у своїх правах.
Які ж права дитини визначені Конвенцією, ми з вами зараз розглянемо.

Розгляд таблиці «Права дитини»
Діти мають право на:
1.На любов і піклування.
2.На життя.
3.На повноцінне харчування.
4.На освіту.
5.На медичну допомогу.
6.На відпочинок і дозвілля.
7.На свободу слова.
- Діти, запам’ятайте – права нерозривно пов’язані з обов’язками.Важливо не тільки знати свої права, а й виконувати обов’язки! 
-Давайте пригадаймо обов’язки учнів (Відповіді дітей).
- А які обов’язки ви маєте вдома? (Відповіді дітей).
-Які обов’язки мають діти, зараз ми розглянемо. 

Розгляд таблиці «Обов’язки  дитини»

1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.
2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.
3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм.
4. Дотримуватись режиму харчування.
5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.
6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.
7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону.
8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.
9. Цінувати і дбати про своє здоров'я.
10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету.
11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.
12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці.
13. Не ображати і не принижувати оточуючих.
15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.
- А зараз я пропоную виконати таке завдання – ви будете розглядати малюнки і відгадувати, про які права дитини на них йдеться.
Розгляд малюнків
1 – Право на життя і здоровий розвиток.
2 – Право на житло.
3 – Право на життя з батьками, їх турботу й захист.
4 – Право на безкоштовну освіту.
5 – Право на корисну і якісну їжу.
6 – Право на медичний догляд.
А про яке право на цих малюнках не згадується? (Право на відпочинок і дозвілля)
Тож давайте ми зараз відпочинемо і проведемо фізкультхвилинку.

Фізкультхвилинка

І для того, щоб закріпити знання про права дітей, ми зараз проведемо гру, яка буде складатися з 4 завдань.
1 завдання - «Чи знаєш ти зміст Конвенції про права дитини?».
Я буду зачитувати ствердження про права дитини, і якщо ви з ними погоджуєтесь, то ви плескаєте в долоні. Розпочнемо:
1.  Усі діти мають право на любов і піклування.
2.  Кожна дитина має право їсти гамбургери, чіпси і хот- доги, скільки їй заманеться.
3. Діти, які добре ставляться до своїх батьків, повинні отримувати особливе піклування з боку держави.
4.   Усі діти рівні у своїх правах.
5.   Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.
6.   Кожна дитина може нецензурно висловлюватись, якщо вона цього схоче.
7.   Діти-інваліди мають право на особливу турботу з боку держави.
8.   Усі діти мають право на повноцінне харчування.
9.   Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
10. Жодна дитина не повинна мити посуд.
11. Усі діти мають право на освіту.
12. Кожна дитина має право виконувати домашнє завдання за своїм бажанням.
13. Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату.
14. Особлива турбота надається дітям, які перебувають у конфлікті із законом.
15. Особлива турбота надається дітям-біженцям.
16. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.
17. Кожна дитина має право відмовлятися від обіду.
18. Усі діти мають право на медичну допомогу.
19. Діти мають право на вільне спілкування.
20. Діти, які мають брата або сестру, повинні отримувати додатковий захист і піклування.
21. Особлива турбота з боку держави надається дітям, які не мають родини.
22.  Діти мають право на інформацію.
23.   Жодна дитина не повинна бути скривджена і принижена.
24.   Кожна дитина має право одержувати сніданок у ліжко.
25.  Діти мають право на свободу совісті, думки і релігії.
2 завдання «Права дитини в казках»
Діти, а ви любите казки?
А які казки вам найбільше подобаються?
      Виконавши 2 завдання  і на прикладі героїв відомих вам казок ми визначимо, які права порушуються в казках.
Розгляд малюнків
1.     «Гидке качення» Г.Х.Андерсен (Право на ставлення як до рівних).
2.     «Казка про царя Салтана» О.Пушкін (Право жити зі своїми батьками).
3.     «Дюймовочка» Г.Х.Андерсен (Право на ставлення як до рівних).
4.     «Червона шапочка» Ш.Перро (Право на життя і на житло).
5.     «Лисиця і журавель», українська народна казка (Право на харчування).
6.     «Білосніжка», брати Грімм (Право на життя).
7.     «Попелюшка» Ш.Перро (Право на любов, турботу і сім'ю)
8.     «Як левенятко та черепаха співали пісню» С.Козлов (Право на відпочинок).
3 завдання «Розвязання проблемних ситуацій»
Я буду зачитувати проблемні ситуації, а ваше завдання – вибрати правильне їх вирішення та обґрунтувати чому саме так ви вважаєте:
· Як ви зустрінете у своєму класі дитину-інваліда ?
а) не покажете й виду, що вона особлива;
б) відмовитесь від спілкування;
в) спілкуватиметесь в окремих випадках або з умовою.
· Як ви вчините, якщо ваш однокласник боїться лікувати зуби ?
а) не звернете на це уваги ;
б) будете з нього насміхатись;
в) переконуватимете, що це не страшно.
· Якщо ви захворіли, то маєте повне право:
а) не відвідувати школу під час хвороби і не готувати уроки;
б) на повноцінну медичну допомогу;
в) вимагати з батьків задоволення бажань.

4 завдання «Робота з картками»
Я роздам вам картки, на яких перелічені певні права та обов’язки, і я пропоную відповідно з’єднати їх стрілками.

Права                                                      Обов’язки
 1)Дотримуватись правил                        7)На життя та охорону здоров’я;    
 дорожнього руху;                                     8) берегти природу, пам’ятки культури; 
 2) на навчання;                                          9) на ігри, розваги, відпочинок;
 3) старанно вчитися;                              10) на ім’я
 4)на користування бібліотеками,           
відвідування пам’яток культури;            
 5) виконувати посильну хатню       
 роботу за дорученням батьків; 
 6) дотримуватися розкладу дня       
 й ощадливо використовувати час.   

Нещодавно в групі продовженого дня ми проводили конкурс малюнків «Мої права». І зараз учасники конкурсу розкажуть, що вони зобразили на своїх малюнках»

ІІІ. Підведення підсумків.
-         І ось підійшла до кінця наше заняття.
-         Чи сподобалося воно вам?
-         А чим саме сподобалося?
-         Що нового ви дізналися і запам’ятали?
-         А які ж права мають діти?
-         А які обов’язки?
-         Про що розкажете вдома своїм рідним?
-         Так, а чому ж наше заняття має назву «Великі права маленької людини» ?
-         Закінчити наше заняття хочеться наступними рядками.
Я маю право жити на землі.
Творити, дихати, учитись.
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право Україну восхвалять,
Боротися за неї і за честь її стоять,
Безкрайнії поля її любити,
І щовесни журавликів із вирію зустріти.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом,
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях.
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
-         А про розповідається у цьому вірші?
-            Дякую всім вам за увагу, за гарну роботу. Молодці, всі гарно попрацювали. Я сподіваюсь, що ви будете у майбутньому користуватися своїми правами і виконувати свої обов’язки.

1 коментар:

  1. Кожен повинен знати свої права та розуміти обовꞌязки з самого дитинства. Інформація користа як для дітлахів, так і для дітей середнього та старшого шкільного віку.

    ВідповістиВидалити